اکنون در بین نخبگان و صاحبنظران روسی بحث بر سر اینست که عربستان پشت سر قضیه اقدام تروریستی علیه هواپیمای متروجت پرواز 9268 بوده است یا قطر؟ آیا سعودی‌های زخم‌خورده از اقدام نظامی روسیه در سوریه به تلافی برخاستند و یا شیخ جاه‌طلب قطری که عدم برکناری اسد را برابر با مرگ منافع خود و آبرو ریزی داخلی می‌داند؟

گروه بین‌الملل مشرق- 31 اکتبر بود که هواپیمای متروجت پرواز 9268 روسیه در صحرای سینای مصر سقوط کرد و همه 224 نفر خدمه و مسافر آن کشته شدند. اکنون، دو هفته از آن روز گذشته و برخی از صاحبنظران روس معتقدند که این یک حمله تروریستی بوده و رد پای طراحی این حمله را می‌توان در عربستان و قطر پیدا کرد.  گمانه سوم، به گروهک داعش مربوط است که ادعا کرده که عامل مجزا و مستقل در این حمله است. (گزارش مشرق از احتمال دوم را می‌توانید از اینجا بخوانید). بالاخص اینکه "الکساندر اسمیرنوف" -قائم مقام شرکت هواپیمایی متروجت و "دیمیتری پسکوف" -سخنگوی کرملین- قویا نقش مستقل داعش در این فاجعه را رد کرده‌اند. با این مقدمه، به سراغ بررسی احتمال اول می‌رویم.   


      نقش اسراییل، عربستان، و قطر در سقوط هواپیمای روسی چقدر بوده است؟

به گزارش از پایگاه شبکه خبری «راشا تودی»، ولادیمیر پوتین، روز گذشته در کاخ کرملین با استناد بر نظر «الکساندر بورتنیکوف» -رییس سرویس امنیتی فدراسیون روسیه- اعلام کرد که علت سقوط هواپیمای مسافربری پروازه 9268 متروجت روسیه در صحرای سینا در روز 31 اکتبر، حمله تروریستی بوده است. رییس جمهور روسیه اعلام کرده که انتقام این عمل را از عاملان آن خواهد گرفت. وی، افزود: «در تاریخ روسیه پیوسته اقدامات تروریستی وحشیانه که ناشی از عوامل داخلی و خارجی بوده است، امنیت روسیه را مورد تهدید قرار داده اما جامعه بین‌المللی بداند و آگاه باشد که روسیه این حادثه را فراموش نخواهد کرد، عاملان را خواهد یافت و بدون هرگونه اغماضی با آنها برخورد خواهد کرد».

نقش اسراییل، عربستان، و قطر در سقوط هواپیمای روسی چقدر بوده است؟

تحلیل‌گران نشریه "اکسپرت" روسیه به این نتیجه رسیده‌اند پای قطر و عربستان می‌تواند در این میان باشد. قطر که از حامیان اصلی داعش است و چندین مرتبه بخصوص در قضیه سوریه با روسیه چالش داشته و بین دو کشور جدال لفظی و تهدید رد و بدل شده، چندان میلی به انجام چنین عملی همچون اقدام تروریستی علیه روسیه و هزینه‌سازی سنگین برای خود ندارد. چرا که درگیر مشکلات مربوط به امیر قبلی است و از طرفی هم ترجیح می‌دهد که هدف اصلی خود یعنی آتش‌بیاری معرکه بین عربستان و ایران را دنبال کند.

اما موقعیت عربستان متفاوت است. سعودی‌ها اصلا دل خوشی از روسیه ندارند. آل سعود به کمک آمریکا حسابی در سوریه تاخت اما با ورود روسیه به قضیه سوریه، پوتین نه تنها تمامی کارت‌های آل سعود را سوزاند که موجب منزوی شدن عربستان شد. عربستان دل پری از روسیه دارد. اگر روسیه از حمایت اسد عقب ننشیند، این عربستان است که در کارزار جنگ نیابتی علیه ایران، عرصه را به حریف واگذار کرده است. و آنوقت معلوم نیست که متحدان عربستان در خلیج فارس چه واکنشی در مورد این شکست داشته باشند. خیلی بعید به نظر می‌رسد که آن را یک شرمساری ساده ببینند.

نکته در اینجاست که تمرکز سعودی‌ها بر روی داعش فقط مختوم به سوریه نمی‌شود. آنها، خاورمیانه را تبدیل به عرصه همکاری‌های خود با این خلیفه خودخوانده کرده‌اند. بطور مثال می‌توان دید که در یمن در مقابل حوثی‌های مورد حمایت ایران با توسل بر نیروهای القاعده و داعش مبارزه می‌کنند.

نقش اسراییل، عربستان، و قطر در سقوط هواپیمای روسی چقدر بوده است؟
تحلیل‌گران نشریه "اکسپرت" روسیه به این نتیجه رسیده‌اند پای قطر و عربستان می‌تواند در حادثه سقوط هواپیما، در میان باشد

اگر به روسیه ثابت شود که عربستان مسئول حمله تروریستی هواپیمای پرواز 9268 بوده، با چند گزینه از سوی پوتین روبرو خواهیم بود: اول اینکه، یک تنش نظامی آشکار بین هر دو بوجود می‌آید. البته این نامعقولانه‌ترین سناریو است. روسیه به خوبی می‌داند که آمریکایی‌ها هم‌پیمان و حامی عربستان بالاخص در جنگ هستند. ورود به جنگ با عربستان، نه تنها ممکن است روسیه را به اهدافش نرساند بلکه تفاهم با آمریکا بر سر سوریه را نیز به خطر بیاندازد.

اما احتمال دیگر وجود دارد و آن استفاده از حوثی‌ها است. روسیه نیاز به مسلح کردن آنها ندارد چرا که فی‌الحال این عمل توسط ایران صورت می‌گیرد. کافی است که از حوثی‌ها حمایت سیاسی صورت گیرد و مانع از اعمال تحریم علیه آنها شد.

"یوگنی ساتانوفسکی" (Yevgeny Satanovsky) که یکی از مشهورترین تحلیلگران روسیه است، معتقد است که اتفاقا باید رد پای قطر را در حادثه تروریستی هواپیمای روسیه دید. او اذعان داشت: «پول، حلال تمامی چیزها در قضیه صحرای سینا بود. درست است که امروزه دشمنی قطر با روسیه فروغ کمی در چشم همه دارد، اما جنگ در سوریه برای "العطیه" نعمت است. این وزیر خارجه که همه کاره سیاست قطر است اگر نتواند موجب سقوط بشار اسد از قدرت شود، در چشم بزرگان قطر خوار خواهد شد".

نقش اسراییل، عربستان، و قطر در سقوط هواپیمای روسی چقدر بوده است؟

یِوگنی ساتانوفسکی

ساتانوفسکی تاکید ورزید: «دقت کنیم که العطیه حامی بسیاری از گروه‌های تروریستی سوریه است که روسیه دمار از روزگارشان در آورده است. آری، حتی داعش هم ملعبه دست قطر است. این امیرنشین، تروریسم سینا را هدایت می‌کند و اخوان‌المسلمین را علیه مصر می‌شوراند».

این تحلیلگر برجسته، ادامه داد: «به نظرم، ما با یک حمله تروریستی طراحی شده از سوی قطر روبرو هستیم. اگر یک مامور امنیتی بودم، از فرودگاه شرم‌الشیخ بوی قطر را استشمام می‌کردم. و اگر مواد منفجره پیش از انفجار در هواپیما کشف می‌شد، آنگاه باید رد پای شیخ قطری و گروهک‌های تروریستی تحت فرمانش در مصر را می‌یافتیم».

نقش اسراییل، عربستان، و قطر در سقوط هواپیمای روسی چقدر بوده است؟

خالد العطیه

اما تحلیل‌گران روسی، نظر دیگری دارند. آنها، قطر را فاقد پتانسیل و انگیزه لازم برای اقدام تروریستی علیه روسیه می‌دانند. به نظر آنها، عربستان با توجه به سبقه نگرشی افرادی چون «بندر بن سلطان»، میل بیشتری به اینگونه رفتار دارد. از آنجایی که سعودی‌ها اکنون آرام گرفته‌اند و اهداف مستقل خود رد مصر را قویا دنبال می‌کنند، می‌توان به صراحت گفت که مسئول عملیات تروریستی حادثه سینا (انفجار هواپیما) عربستان بوده است.


منابع:


http://sputniknews.com/analysis/20151116/1030197229/saudi-arabia-qatar-russian-airbus.html

http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/11/russia-metrojet-crash-egypt/413599/

http://syrianperspective.com/2015/11/saudi-arabia-behind-russian-airliner-crash-british-cover-up-to-save-saudis-damascus-offensive-boffo.html

https://www.rt.com/news/322393-russian-plane-crash-terrorist-attack

https://www.rt.com/news/322393-russian-plane-crash-terrorist-attack/
               

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حسین ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    امیدوارم که روسیه انتقام بسیار شدیدی از اینها بگیره. به نظر من اگه منطقه نظامی باشه که هیچ شهروند عادی نباشن روسیه باید یک سری سلاح هسته‌ای تست کنه روی این اراذل.
  • رزمنده قدیمی ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بله کاملا با نظر حسین موافقم.باید از تسلیحات هستهای تاکتیکی و نوترونی استفاده بشه همینطور بمبهای الکترو مغناطیسی بسیار میتواند راهگشا باشد.به روسیه پیشنهاد استفاده از این گونه تسلیحات را دارم.
  • اهوازی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    حتما کار عربستان سعودی بوده است.قطر طرفدار مرسی بود و الان در مصر حکومت دست سی سی است که ازز عربستان حمایت میشود.
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    ما هم باید این فرضیه رو رشد بدیم .
  • اسماعیل ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    با نطرتون کاملا موافقم
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    مطمئنا اگر برای روسیه کاملا مشخص شود که کدام مقصر سقوط هواپیماست از ضر ب شصت روسیه در امان نخواهد بود
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    گم شو با این نظرت خطر روسیه برای ایران بدتر از امریکا است
  • ایرانی ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    کار خود عربستان ملعونه.
  • سالار ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    مرد حسابی می فهمی چی میگی؟ ما درسته با حکومت های سلطنتی حاشیه خلیج فارس مشکل داریم با مردمشون که مشکل نداریم که بخواد سلاح هسته ای به کار ببره...
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    اره معلومه به چوپان بی سواد هم بگی میدونه که عربستان در این قضیه انفجار هواپیمای روسی دست دارد. مطمئن باشید باید روسیه در یمن وارد شود و این افعی پیر را از سرمورد حمله قرار دهد. امید به خدا
  • شهرام ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    امیدوارم ثابت شود کار رژیم های سفاک کشورهای عربی بوده باشد. در این صورت من در صورت خواست روسیه برای حمله به کشورهای عربی از در اختیار قرار دادن اسمان ایران برای حمله حمایت خواهم کرد همان طور که انها به اسرائیل وعده داده بودند که اگر اسرائیل به ایران حمله کند اسمانشان را در اختیار اسرائیل قرار خواهند داد.
  • رضا ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    کار خود عربستان است
  • امید ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    حالا تو گفتی چوپان بیسواد،همه شهرهای ایران بپا میخیزن و اعتراض میکنن و مسؤل بخت برگشته صدا و سیما مجبوره عذرخواهی کنه،احتمالا از فردا چوپانی جزو لهجه های باستانی محسوب میشه!!!!!!
  • ماجد ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    کاش یه موشک سمت ریاض ویکی سمت دوحه پرتاب میکردن
  • ناشناس ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    احتمال اینکه کار عربستان باشد بیشتر است و روسیه باید از طریق تقویت انصارالله یمن بصورت غیر مستقیم وهابیون رو گوشمالی بدهد انشاءالله .
  • علی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    کار خود عربستان هست لعنت بر آل سعود و آل خلیفه و ووووو
  • عباس ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بهترین گزینه روسیه حمایت از حوثی های یمن است
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    عربستان با اشاره اردوغان انتقام انفجارات آنکارا رو گرفته وگرنه داعش اگر میتونست در هواپیماهای غربی حتی عربی هم بمب میگذاشت کاملا معلومه که از پرسنل فرودگاهی برای این کار استفاده کرده
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    یک بمب اتم بنداز روی عربستان بیک باره خلاص آقای پوتین بشنو حرفهای مار و
  • سروش ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    روسیه فقط بتواند مانع همکاری هسته ای پاکستان با عربستان بشود کافی است تا مردم منطقه خود حساب آل سعود را برسند.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    كلي از بحثا و كل كل كردناتون خنديدم باعث شادي من شديد ممنونم
  • علی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    صددرصدکارعربستا ن / قطرواسراییل است درجواب آن شخصی که گفته خطرروسیه کمترازآمریکا نیست بایدگفت که اکثرکشورهای جها ن ما نندروسیه وچین ما نندبقیه کشورها ی آسیا یی روابط منصفانه ای دارنداین آمریکا وکشورها ی غربی هستندکه شیطا ن درونشا ن نمی گذارددرست زندگی کنندوهمیشه درجهل زیاده خواهی ازطریق قلدری ونیرنگ بسرمیبرندآیا درجها ن چین بیشترسودمیبردیاآمریکا حمایت آ مریکا ازاسراییل زیا نش هزاربرابر سودش میباشدولی نمیدانند
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    كار هر سگي بوده فقط با دم شير بازي كرده و دير يا زود در چنگ روسيه خواهد افتاد و كتك بدي خواهد خورد. وقتي روسيه جلو بيايد آمريكا هم هيچ غلطي نمي تواند بكند.
  • حسین ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    سالار من عرض کردم مناطق نظامی که فاصله دارند از مناطق مسکونی. عربستان پایگاههای نظامی بزرگی‌ داره که دهها و صدها کیلومتر از نزدیکترین شهر یا روستا فاصله دارند و این بدلیل جغرافیای بیابانی هست که اینها دارند ، مثلا پایگاه‌هایی‌ که حوثی‌ها هدف قرار میدان اهمیت ستراتژیک داره ولی‌ از مناطق مسکونی فاصله زیادی داره و حتی اگه روسها با سلاح هسته‌ای اونها را هدف قرار بدن آسیبی به هیچ شهروندی نمیرسه. وگرنه شما سالارید و حرفتون کاملا درسته ، علی‌ الخصوص مردم عربستان مظلومند و برادران و خواهران ما هستند و خودشون مورد اجحاف قرار گرفتند توسط این حکام جور سعودی.
  • شهرام ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    آفتاب براي هميشه پشت ابرها نخواهد ماند ،پشت پرده اين بازي ها روزي براي افكار عمومي جهانيان برملا شده و عاقبت آل سعود (حامي داعش ) مانند رژيم صدام خواهد شد. " فاعتبروا يا اولي الابصار"
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    به نظرم طراحی این حادثه از توانایی داعش و قطر بیرونه و این کار عربستان بوده روسیه تاوان حمایت نکردنشو از ایران خورده و عدم تحویل سامانه اس سیصد موجب گستاختر شدن عربستان شده به هر حال روسیه امیدوارم از اشتباهاتش برگرده و با حمایت ایران در اصل نفوذ خودشو گسترش میده و عملا قدرت امریکا رو در منطقه تضعیف میکنه به نظر من بهترین تلافی روسیه میتونه حمایت تسلیحاتی از ایران و سوریه و حوثیها باشه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    من که دوست دارم عربستان باشه تا روسیه عوضش را دربیاره دلمون از بایت شهدای منا یخورده خنک بشه
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    عربستان و قطر در ارتباط با کانون تروریسم جهانی اسراییل است.دستور از صهیونیستهاست.همانگونه که از کشتار پاریس خوشحال شدند. زیرا هدف انها درگیر کردن مسلمانان با دنیای مسیحی است زیرا انان هر دو دین را قبول ندارند.
  • آنتی سعودی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    هرخباثت و جنایتی در منطقه و جهان رخ میده یه طرفش سعودی کثیف هست یا رژیم حرام.... اسرائیل
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    خاک بر سر روسیه اگر این سعودیها و قطرهای و گروههای وابسته بهشون در سوریه را پاره پوره نکنه
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    تحلیل خوبی بود به نظر من هم کار عربستان است ای کاش روسیه از هوا و دریا انصارا... یمن را به سلاح های پیشرفته تجهیز کند تا انصارا... یمن قصاص روسیه را از عربستان بگیرد
  • حسین ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    لااقل این شوروی بود که زمان جنگ موشکهای ساحل به دریا و ضدهوایی و...به ایران داد تا امریکا تو منطقه قدرت نگیره
  • ناشناس ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    ببند دهنتو که لیاقت دوستی کشوری مثل روسیه رو نداری غرب پرست بی هویت . لیاقت تو همین داعش و آمریکایی های نکبته .
  • حسین ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    آفرین . از بین اینهمه تحلیل که جالب بود این نظر شما جالبتره. نباید از اردوغان غافل شد
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    ببخشیدا ولی فکر نکنم کسی منتظر حمایت من و شما باشه . دوران دوستی روسیه و اسرائیل هم با ورود روسیه به خاک سوریه به اتمام رسیده الان فقط ملاقاتهای تشریفاتی دارند .
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    گلم یه شعر بخون عمو ببینه .
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    اون یه نفر منفی هم یه غربزده بی هویته .
  • حسین ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    تو که تفاوت بحث و بررسی رو با کل کل نمیدونی بهتره نظر ندی و جو رو گند نزنی. بشین فقط یاد بگیر
  • ناشناس ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    روسیه سیاست داره مثل آمریکا نیست که تا به ناو یا کشتی با هواپیماشون تجاوز میشه میزنن پدر کشور مقابلو در میارن بدون در نظر گرفتن پیامداش و اون همه ضرر مالی و جانی که متحمل میشن هم بخاطر همین جوزدگیشونه . روسیه به وقتش پدر هر کی هواپیماشو زده در میاره . هر چند کار قطر باشه ایران یه فوت هم بکنه کشورشونو باد میبره ! آخه موندم کشوری مثل قطر و کویت و اینا به چه امیدی کشور شدند ؟ وسعتشون اندازه یه استان ما هم نیست !
  • اسفندیار ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ و اصحاب شیطان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس